Історія освітнього закладу
Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» є навчальним закладом третього атестаційного рівня, що забезпечує підготовку учнів на основі базової загальної середньої освіти та повної загальної середньої освіти кваліфікованих спеціалістів для потреб промислових підприємств, будівництва, автомобільного транспорту та підприємств сфери послуг Хмельницької області та всього регіону, а також підготовку і перепідготовку та підвищення кваліфікації громадян з числа незайнятого населення, які бажають оволодіти робітничими професіями відповідно до їхніх покликань, інтересів, здібностей.
Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» створено шляхом зміни типу ДНЗ «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей» на Центр у 2013 році у зв’язку з метою більш якісного забезпечення потреб громадян у професійній (професійно-технічній) освіті, оволодінні робітничими професіями, спеціальностями та кваліфікацією, необхідними для продуктивної діяльності.
ДНЗ «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей» був створений згідно із наказом Міністерства освіти і науки України від 18.08.2009 року № 755 на базі Державного професійно-технічного навчального закладу «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей», який в свою чергу був правонаступником Кам’янець-Подільського професійно-технічного училища №26, створеного в листопаді 1987 року наказом Державного комітету за № 212. Перейменування Кам’янець-Подільського професійно-технічного училища № 26 у ДПТНЗ «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей» відбулося на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 21.01.2005 року № 48.
В ході реорганізації системи професійно-технічної освіти, згідно із наказом Міністерства освіти і науки України № 755 від 18.08.2009 року, до ДНЗ «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей» було приєднано Кам’янець-Подільське вище професійне училище автомобільного транспорту та будівництва № 6, яке в свою чергу було створено в 1974 році на базі автодорожньої школи (наказ Державного комітету Ради Міністрів УРСР по професійно-технічній освіті і Міністерства будівництва і експлуатації автомобільних шляхів УРСР №126/226 від 30.08.1974 р.). Училище створювалося для підготовки машиністів екскаватора одноковшового; машиністів-бульдозеристів, скреперів, грейдеристів, електромонтажників з освітлення та освітлювальних мереж, слюсарів з ремонту автомобілів; водіїв автотранспортних засобів.
З 1995 по 2005рр. за Кам’янець-Подільським ПТУ-26 був закріплений Городоцький філіал сільськогосподарського ПТУ-40 у якому готувались фахівці таких професій, як столяр-тесляр, перукар, штукатур, лицювальник-плиточник, кравець.
З 2009 року до ДНЗ «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей» приєднали Зіньковецьку базу (колишнє ПТУ-44).
З 01.09.2007 року при ДНЗ «Кам’янець-Подільський професійний будівельний ліцей» відкрито Ново-Ушицький відділок будівельного ліцею, який готував реставраторів декоративних штукатурок і ліпних виробів.
Згідно наказу Міністерства освіти УРСР на базі заводу-гіганта «Електроприлад» військового призначення 1 грудня 1972 року було створено Кам’янець-Подільське технічне училище №4. Вже в перший 1972-1973 н.р. училище здійснювало підготовку кваліфікованих робітників та випустило 273 робітника для заводу з п’яти професій.
З вересня 1984 року ТУ №4 згідно з наказом Міністерства Освіти УРСР було реорганізовано в середнє професійно-технічне училище №14. З вересня 1991 року СПТУ № 14 було реорганізовано у вище професійне училище № 14 (згідно з наказом Міністерства освіти УРСР від 16.07.1990 року № 158 «Про реорганізацію СПТУ» № 14 в ВПУ № 14). В 2005 ВПУ № 14 перейменовано в ДПТНЗ «Кам’янець-Подільське ВПУ».
Кам’янець-Подільське технічне училище №2 було засноване згідно Постанов Ради Міністрів в СРСР від 02.08.1954р. за №1573, Ради Міністрів УРСР від 26.08.1954р., Хмельницького облвиконкому від 03.09.1954р. за №1568.
У 1959 році Кам’янець-Подільське технічне училище №2 реорганізовано в міське професійно-технічне училище №7, з 1970 – в міське професійно-технічне училище №1, в 1978р. – в технічне училище №5. У жовтні 1984р. Кам’янець-Подільське ТУ №5 реорганізовано в середнє професійно-технічне училище №15, з вересня 1992р. – професійно-технічне училище №15.
На початку 90-х рр. у Подільському краї, в якому створені національні заповідники «Кам’янець-Подільський НІАЗ», «Подільські Товтри», «Медобори», виникла потреба підготовки спеціалістів з виготовлення художніх виробів і сувенірної продукції для сфери туризму, тому в Кам’янець-Подільському училищі у 1994 р. впроваджено нові професії з художньої вишивки, художнього ткацтва і килимарства, різьби по дереву та бересті. 10 серпня 1998р. згідно наказу Міністерства освіти України № 301 училищу надано статус художнього.
23 грудня 2003р. згідно рішення державної акредитаційної комісії України (протокол № 48) художньому училищу надано статус професійного художнього ліцею.
Відповідно до статей 104-107 ЦКУ, статей 7, 18-21 Закону України «Про професійно-технічну освіту», статті 6 Закону України «Про управління об’єктами державної власності», Закон України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців», статей 32, 40, 42-44 КЗпПУ, Положення про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1994 р. №228 реорганізовано юридичні особи ДПТНЗ «Кам’янець-Подільське вище професійне училище», Кам’янець-Подільський професійний художній ліцей шляхом приєднання до ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти».
У свій час заклад закінчило багато відомих подолян: Довгань М. І. (випускник 1975р.), Сімашкевич М.Є. (випускник 1981р.), Ведерніков С.Л. (випускник 1984 року), Стельмах В.В. (випускниця 1983р.); Чорний О.Б. (випускник 1991 р.); Когут Є.В. (випускниця 1995р.), Солярик П.П. (випускник 1982р.) тощо.
Пишається Центр своїми випускниками, а саме Миколою Жиганом, полковником міліції, депутатом Кам’янець-Подільської районної ради, заступником голови Кам’янець-Подільської районної ради, Сергієм Бабієм, заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради Кам’янця-Подільського, Петром Лупаном, начальником дільниці Миколаївського суднобудівного заводу, Олексієм Микитюком, знаним екскаваторником, Юрієм Мушинським, вчителем історії, Олександром Говорушком, начальником прикордонної застави, Олександром Прокопенком, художником, відомим далеко за межами України, Олександром Сірим, тренером з бойових мистецтв, та багатьма іншими.
Немало випускників пройшли і через афганську війну, чотири з них посмертно нагороджені орденами «За мужність» – Микола Будняк, Михайло Кузь, Віктор Нетет, Сергій Рачковський.
Колектив центру глибоко сумує та пишається учнями-захисниками України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави: В’ячеслав Завальнюк (потрапив у засідку 28.10.2014 р. поблизу Станиця Луганська Луганської області), Аркадій Чухнов (загинув від кулі снайпера 03.05.2015 р. біля с. Катеринівка Попаснянського району Луганської області), Ростислав Доброшинський (загинув від кулі снайпера 01.08.2017 р. в с. Новозванівка Попаснянського району Луганської області).
Педагогічний колектив Центру систематично займається профорієнтаційною роботою, проводить маркетинговий аналіз споживачів освітніх послуг, які продовжуватимуть навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
Центр у Подільському регіоні має основну перевагу – єдиний заклад освіти, що надає професійну підготовку молоді, незайнятого населення за основними галузями економіки, а саме: промисловість і машинобудування (зварювальні, електротехнічні технології); будівництво та комунальне господарство (будівництво, деревообробка); транспорт і зв’язок (автомобільний транспорт); легка промисловість (швейна промисловість); сфера побутового та ресторанного обслуговування (готельний та ресторанний сервіс, торгівля та сфера послуг, туризм).
Центр як суб’єкт ринкових відносин функціонує одночасно на двох ринках: ринку освітніх послуг і ринку праці й у цьому особливість його діяльності.
ДНЗ «Подільський центр ПТО» готує фахівців із 43 професій, 76% з яких є технологічно складними.
Ситуація на ринку праці міста Кам’янець-Подільський характеризується постійним попитом на кваліфікованих робітників з інструментом: слюсарів, електрогазозварників, малярів, мулярів, штукатурів, електриків, фрезерувальників тощо. Залишається попит на продавців, кухарів, перукарів, швачок, менеджерів зі збуту. Також затребувані бухгалтери, механіки, адміністратори, інженери.
Всього в Центрі навчається 812 учнів. Середньорічний контингент ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» складає близько 800 осіб.
Загальна (середньорічна) чисельність працівників Центру складає 187 осіб, в тому числі 104 педагогічних працівників, з них майстрів – 50 осіб; викладачів – 30 осіб, 72 – технічних працівника.
За останні три роки у закладі освіти підготовлено 1225 робітників для таких галузей: сфера послуг та громадське харчування – 375, промисловість – 382, транспорт – 243 , будівництво – 225.
Результатом реалізації освітніх програм є випуск навчальним закладом «готового продукту» – фахівця з відповідним професійним рівнем.
Основними завданнямиЦентру є: вивчення попиту і пропозиції на ринках праці й освітніх послуг з метою виявлення напрямів підготовки фахівців, необхідних підприємствам і організаціям; аналіз конкурентів: зовнішніх та внутрішніх чинників діяльності Центру, попиту; вивчення трудової мобільності, сприяння працевлаштуванню випускників Центру, діяльність щодо підвищення їх конкурентоспроможності на ринку праці.
ДНЗ «Подільський центр ПТО» окреслив основні повноваження і напрями діяльності, а саме: залучення до педагогічної роботи висококваліфікованих фахівців, в т. ч. і спеціалістів з виробництва; створення належної навчально-матеріальної бази, яка б відповідала сучасним вимогам виробництва; забезпечення високого рівня комплексно-методичного забезпечення предметів і професій відповідно до вимог стандартів профтехосвіти із врахуванням регіонального компоненту.
Загалом, у навчальному закладі налагоджена співпраця з 76-ти підприємцями, підприємствами міста та області, де учні та слухачі проходять виробничу практику, виробниче навчання, а педагоги – стажування.
Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» постійно працює над оновленням змісту професійної освіти, пошуком і впровадженням у педагогічну практику сучасних інноваційних освітніх та виробничих технологій, а співпраця із соціальними партнерами-роботодавцями забезпечує стабільні результати в роботі.
Так, у 2015-2018 рр. на базі Центру проходив експеримент на тему «Організація внутрішньоучилищного контролю за навчально-виробничою діяльністю з професій «Муляр; лицювальник-плиточник» та «Кравець». Як результат творча група на чолі з Рущаком М.Ю. підготувала методичні рекомендації за підсумками ДЕР, схвалені науково-методичною радою НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області від 29.11.2018р.
Заклад освіти відкритий до нових освітянських викликів, адміністрація Центру активно використовує сучасні технології управління та формує новітні стратегії розвитку. На базі Центру було проведено два Всеукраїнських конкурси фахової майстерності серед учнів ЗП(ПТ)О з професій «Маляр» (2014 р., І місце) та «Перукар (перукар-модельєр)» (2017 р., ІV місце), зокрема учні Центру за 2014-2021 рр. є переможцями та призерами Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності, Всеукраїнських конкурсів професійної майстерності World skills Ukraine.
В центрі діє Навчально-практичний центр з професії «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування» (15.12.2017 р.), на стадії завершення проект регіонального розвитку «Учнівський готельно-туристичний центр», готується до відкриття Освітній ХАБ фірми Полімін тощо.
Рущак М.Ю. налагоджує міжнародну співпрацю з Люблінським центром ПТО ім. Кшиштофа Каміла Бачинського (11.12.2018 р. на базі Центру пройшла міжнародна конференція на тему «Перспектива формування загальноєвропейської системи професійної освіти в Україні»), Технічним коледжем Яна Кілінського в Замості (07.11.19 р. відбувся круглий стіл на тему «Сучасна освіта: перспективи, проблеми та здобутки»), а також брав участь в семінарі в рамках проекту «Досвід Естонії для підтримки реформ П(ПТ)О в Україні» (23.01.2019 р.), в роботі творчої групи представників Хмельницької, Волинської та Рівненської областей в Естонії (20-24.05.2019 р.), у делегації профтехосвітян Хмельницької області до Рівненської області з метою обміну досвідом функціонування та розвитку ЗП(ПТ)О в сучасних умовах (07.02.20р.).
ДНЗ «Подільський ЦПТО» неодноразово ставав переможцем та призером престижних освітніх конкурсів, як от Всеукраїнської Премії «Інновація в освіті» (диплом за друге місце у номінації «Кращий професійно-технічний навчальний заклад, що застосовує інноваційні методи в освіті», 27.09.19 р.), ІІ Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» (золота медаль у номінації «Конкурентноздатний фахівець – сучасна стратегія ЗП(ПТ)О», 22-24.10.19 р.). Заклад освіти протягом останніх шести років брав участь у Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти». За цей період здобули три нагороди, серед яких: 2013р. – бронзова медаль, 2014 р.- срібна медаль, 2015р. – робота на тему «Діяльність ДНЗ «Подільський центр ПТО» з підвищення якості підготовки кваліфікованих робітників» виборола золоту медаль. А вже у 2021р. на ХІІІ Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті» заклад претендує на отримання Почесного звання «Лідер інновацій в освіті».
ДНЗ «Подільський центр ПТО» брав участь в Національному Проекті «Педагогічний олімп України» та став Лідером освіти України, а Михайло Рущак, директор Центру, нагороджений Почесною грамотою за вагомий внесок у розвиток Національної системи освіти, а також національним визнанням «Почесний педагог України» з врученням ордену, започаткованим Спілкою освітян України (29.01.2021 р. в Будинку офіційних прийомів ДУС Офісу Президента України).
Сучасний заклад П(ПТ)О значно покращує привабливість та підвищує конкурентні позиції професійної освіти регіону на освітньому ринку. Це твердження курсивом проходить через організацію освітнього процесу в Центрі. Колектив освітнього закладу на чолі з Михайлом Рущаком, директором Центру намагаються сформувати комфортне місця для усіх учасників освітнього процесу та забезпечити їх високими soft/hard skills.